Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

11. Hřídelové spojky

- přenášejí kroutící moment mezi hnacím a hnaným strojem.
Účel – ochrana před přetížením, tlumení rázů
Rozdělení spojek:
Hřídelové spojky - neovládané - mechanické
- ovládané - mechanické
- hydrodynamické
- elektrické
- ostatní
- samočinné - mechanické
- hydrodynamické
- ostatní

Spojky mechanicky neovládané:
-nepružné spojky: - spojka dělená v rovině osy hřídele (korýtková spojka)-spojení hřídele
se spojkou je silovým stykem, točivý moment se přenáší třením.
Snadná montáž bez posuvu hřídelí.




Korýtková spojka
D=(2,5 až 3) d,
l=(3,5 až 4) d
Obě poloviny jsou na hřídelích spojeny
4 až 8 šrouby. Pero je jen v jedné polovině
spojky. Oba konce hřídelů musí mít stejný průměr.
- spojka dělená v rovině kolmé k ose hřídele (přírubová nebo
kotoučová spojka) točivý moment je přenášen silovým stykem.
Hodí se k přenášení velkých výkonů, umožňuje spojení hřídelí
různých průměrů.



Kotoučová spojka – D%=2,6 d
a) spojení volnými šrouby
b) spojení lícovanými šrouby
Dva kotouče nasazené na konce hřídelů jsou
spojeny šrouby. Oba kotouče jsou pojištěny
perem, klínem nebo tlakovým spojem. Středění
kotoučů je pomocí nákružku a výkružku nebo
dvoudílnou vložkou. Lícované šrouby se používají
pro spojení při rázovém Mk.



- vyrovnávací spojky: - axiální ozubcová spojka – ze stejné hnací a hnané části má několik spolu zabírajících zubů. Umožňuje dilataci hřídelí, je náročná na přesnou výrobu a montáž.




Axiální ozubcová spojka
Dvě stejné poloviny 1 a 2 mají na čelní ploše
lichý počet zubů (3 nebo 5). Středění polovin
lícovanou středící vložkou 3. Oba konce hřídelů
musí mít stejný průměr.


- čepová kloubová spojka – spojení různoběžných hřídelí
s úhlem vychýlení až 45°. Používá se u obráběcích strojů,
jeřábů.




Kloubová čepová spojka
Vyrábí se ve dvou provedeních:
jednoduchá a dvojitá
Podle tvaru kloubu mohou být ještě
křížové nebo kulové spojky. Spojovací
hřídel má být pro vysoké otáčky lehký
(dutý) kvůli účinkům setrvačných sil.
Spojení s dvěma klouby je na obr. b)

- univerzální zubová spojka – umožňuje úhlové výchylky
a úhlový posuv. Používá se tam kde není zaručena souosost
hřídelí.



Zubová spojka
Vyrábí se pro malé Mt z plastů, pro střední
a velké Mt je ocelová litá nebo kovaná. Vnitřní
ozubení objímek je přímé, vnější ozubení na
kulové ploše náboje bývá podélně soudečkově
modifikované.





-Pružné spojky: - Spojovacím členem je jeden nebo více pružných článků, které jsou
z oceli, pryže nebo plastu. Tlumí rázy tím, že částečně pohlcují energii.

- spojky z kovovými členy – členy mohou být šroubovité, tvarové nebo
listové pružiny, jehly nebo vlnovkové membrány.



Pružná spojka se šroubovitými pružinami
Mezi hnací a hnaný kotouč spojky jsou po
obvodě uložené šroubovité válcované pružiny
s předpětím.
Nemají obvodovou vůli. Z konstrukce vyplývá,
že kterýkoli z kotoučů může být hnací nebo hnaný.




- spojky s nekovovými členy – členy mohou být pryž, kůže a plasty
ve tvaru čepů, pouzder, hranolů, obručí a kotoučů. Mají tichý chod.


spojky mechanicky ovládané:

-výsuvné spojky – umožňují spojení a rozpojení hnacího a hnaného hřídele v klidu
nebo za chodu.
- řazeny mechanicky, elektromagneticky, pneumaticky a hydraulicky.
- zubové spojky – zasouvají se za klidu (obráběcí stroje)
- kuželová spojka – pro malé Mk
- kotoučová spojka – zajišťuje plynulý rozběh hřídele (auta)
- lamelová spojka – spoj se silovým stykem, malé rozměry, velké Mk;
spojka s ocelovými lamelami pracuje v olejové lázni; suché spojky mají
lamely s obložením


Lamelová spojka řazená mechanicky
Hnací část: 1- hnací hřídel, 3- vnější těleso spojky, 6- vnější lamely;
Hnaná část: 2- hnaný hřídel, 4- vnitřní těleso spojky, 7- vnitřní lamely.
Vnitřní i vnější lamely jsou vystřídané a jsou stlačené zadním kroužkem 5 k přednímu přítlačnému kroužku 8, který je nastavitelný matici 12. V matici je pojistka 10 s pružinou
a páčka pojistky 11. Tři přítlačné páky 9 jsou ovládané posuvnou objímkou 13.

-hydrodynamické spojky
-elektrické spojky – mechanické části se nestýkají, vazbu mezi nimi zajišťuje magnetické pole
- asynchronní el. spojka – slouží jako rozběhová nebo pojistná
- synchronní el. spojka – slouží jako pojistná, nebo k regulaci otáček
-ostatní spojky – práškové spojky

Výpočet:


Žádné komentáře:

Okomentovat